Työhyvinvoinnista puhutaan paljon, mutta mitä se oikeasti on?. Miten edistetään työntekijöiden työhyvinvointia ja miten vaikuttaa yksilön työskentelyyn, sekä kuinka se vaikuttaa organisaation menestymiseen.

Mittarointi onkin jäänyt muutaman mittarin varaan ja näitä lähinnä tarkastellaan taloudellisessa mielessä, kuten sairauspoissaolo prosentti. Työvoiman vaihtuvuutta mittarina ei yleensä oteta huomioon kuin lukuna. Työvoiman vaihtuvuus vaikuttaa ehkä kaikista voimakkaimmin työhyvinvointiin työyhteisöissä. Työvoiman vaihtuvuus on ehkä tärkein mittari, koska se juoksee läpi organisaation. Työhyvinvointi ja henkilöstötyytyväisyys vaikuttaa siten työn laadun kautta tuottavuuteen ja asiakastyytyväisyyteen

Tuloksellisuuden ja kilpailukyvyn parantaminen ovat läsnä työelämässä. Yt-menettelyt, organisaatiomuutokset ja teknologian lisääntynyt hyödyntäminen ovat arkipäivää. Enemmän ja tuottavammin pitäisi saada aikaan, vieläpä pienemmillä resursseilla.

Toimenpiteiden johdosta henkilöstön työhyvinvointi vaatii taloudellista panostusta, mutta kuitenkin eniten vaikuttavana tekijänä on eri organisaatio tasojen ajatusmallin muuttaminen ja ehkä kääntääkin organisaation malli itseohjautuvampaan suuntaan. Osaamisen kehittäminen on ollut vain osassa henkilöstöryhmiä ja yleensä aina esimiehistä ylöspäin. Varhaisen tuen mallissa odotetaan, että ongelma on, jotta voidaan korjata. Työntekijöiden tilassa ei huomioida ns. nolla tilaa, jossa voitaisiin pienellä panostuksella työhyvinvointiin ja osaamiseen vaikuttaa tärkeimpiin mittareihin.